Anlamlı ve amaçlı aktiviteler stresle baş etmede etkilidir
Günlük hayatın bir parçası haline gelen gerginlikle baş etmede anlamlı ve hedefe yönelik aktivitelerin etkili olduğunu biliyor musunuz? İstanbul Atlas Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ergoterapi Bölümü’nden Dr. Öğretim Üyesi Şüheda Özkan, bireye iyi gelen ve yaparken kendisini iyi hissettiren etkinliklerin günlük hayata eklenmesiyle stresle baş etmenin kolaylaşabileceğine dikkat çekiyor. Dr. Öğretim Üyesi Şüheda Özkan’a göre etkinliğin zorluğu ile kişinin becerileri arasında istikrarın sağlanması önemli. Beceriler ve zorluklar bariz bir oranda artmalıdır. Özkan, bireylerin hayatlarını sağlıklı bir şekilde sürdürebilmeleri için güzel olanı bulmanın, keşfetmenin ve ona dahil olmanın önemine değindi.
İstanbul Atlas Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ergoterapi Bölümü’nden Dr. Öğretim Üyesi Şüheda Özkan, kişiye iyi gelen anlamlı ve hedefe yönelik aktivitelerin gerilimle baş etmede etkili olduğunu söyledi.
Gerilimin modern yaşamın ayrılmaz bir parçası olduğunu belirten Dr. Öğretim Üyesi Şüheda Özkan, “Modern toplumlara ve çağımıza damgasını vuran hız, tempo ve performans kavramları, stresi neredeyse ayrılmaz bir parçası ve normal hale getirdi. Günlük hayatımızın işleyişi. İnsan organizması gün içerisinde sürekli olarak iç ve dış faktörlerle etkileşim halindedir. Her an aldığı uyarılar belli bir sınırı aştıktan sonra organizmanın uyumunu bozar. Organizma, hasar gören yapıyı onarmak için uyum, denge ve düzen arar. “Buna stres denir” dedi.
Anlamlı ve amaçlı aktivite deneyim yoluyla keşfedilmelidir.
Anlamlı ve hedefe yönelik etkinliklerin stresle baş etmede rol oynadığını kaydeden Dr. Öğretim Üyesi Şüheda Özkan, “Anlamlı ve amaçlı etkinlik, bireyin kişisel ya da kültürel olarak belirli bir amaca ulaşmasını sağlayan ve belirli amaçlar doğrultusunda belirlenen etkinlikler olarak tanımlanır. Belirli bir çevresel bağlamda bireyin ihtiyaçları ve ilgileri. Dolayısıyla kişinin bu faaliyetleri deneyimler yoluyla kendisinin keşfetmesi gerekir. “Kişinin rahatlamasına yardımcı olan aktiviteler bir veya daha fazla olabilir” dedi.
Büyük bir tutkuyla yapılan işler keyiflidir
İnsanların işlerini büyük bir tutkuyla yapmasının önemine dikkat çeken Özkan, “Psikolojide ‘Akış Teorisi’ olarak adlandırılan teorinin kurucusu Mihaly Csikszentmihályi ve araştırma grubu, neyin değerli olduğunu araştırmak amacıyla birçok çalışma gerçekleştirdi. insanların refahı içinde. Öncelikle sporcu ve sanatçıların katılımıyla gerçekleştirdikleri çalışmalarda bireylerin işlerini büyük bir tutkuyla yaptıklarını ve bu etkinliklerin uzun yıllar sürdürülmesinde bizzat yaşanan keyifli deneyimin etkili olduğunu gözlemlediler. Çalışmalarını daha geniş bir popülasyon üzerinde yaptıklarında optimum deneyim ve akış durumu dedikleri bu durumun, kültürel farklılıklara bakılmaksızın her yaştan insan tarafından tam olarak tanımlandığını vurguladılar. “Sonuç olarak akış teorisi adı verilen teori, sağlıklı yaşamın desteklenmesi ve stresle baş etme konusunda hem klinisyenler hem de bireyler için yaygın olarak tercih edilen bir strateji haline geldi” dedi.
Faaliyetlerdeki zorluğun artması başa çıkma becerilerini geliştirir
Dr., aktiviteleri gerginlikle baş etme stratejisi olarak kullanmanın insanoğlunun yüzyıllardır yaptığı bir şey olduğunu belirtiyor. Öğretim Üyesi Şüheda Özkan, burada önemli bir noktanın etkinliğin zorluğu ile kişinin becerileri arasında istikrarın sağlanması olduğunu belirtti.
Dr. Öğretim Üyesi Şüheda Özkan, şunları söyledi: “Zorlukların yeteneklerimizle orantılı olarak artması gerekiyor. Bu da akışta kalmamızı sağlayan faktörlerden biridir. Eğer aktivitenin zorluk derecesi yeteneğimizi aşarsa, kaygı, hayal kırıklığı ve daha fazla gerginlik hissetmemiz kaçınılmazdır. Tam tersine aktivite bizim için çok kolaysa ve rastgele geri bildirim ve öz kontrol duygusu sağlamıyorsa sıkılma hissine yol açacaktır. Dolayısıyla belli bir oranda gerilimin, daha doğrusu zorluğun ve baş etme ihtiyacının akış deneyimleriyle ilişkili olduğu, dikkatimizi içinde bulunduğumuz aktivite üzerinde tutmanın ve zaman kavramını kaybetmenin, daha iyi hareket etmemizi sağladığı araştırmalarda vurgulanmıştır. Anlamlı ve hedefe yönelik faaliyetler yoluyla gerilimle başa çıkın.
Aktivitelerdeki zorluk, kişinin becerisi ile aktivitenin talepleri arasındaki dengeyi ifade eder. Kişinin aktivite üzerindeki kontrolü ve becerisi arttıkça aktivite zorlaşır. Örnek olarak bir enstrüman çalma deneyimini ele alalım: Öncelikle o enstrümanı nasıl tutacağınızı ve temel notaları öğreniyorsunuz. Kompozisyon çalmaya geçmek aniden beceri seviyenizi aşar ve daha fazla gerilime neden olur. Ancak zamanla enstrümana hakim olduktan ve enstrümanı çalarken vücudunuzu kontrol etmeyi öğrendikçe, giderek zorlaşan besteler çalabilir, hatta zaman geçtikçe kendinizi daha da ileri itmek, hatta kendi eserinizi bestelemek isteyebilirsiniz. Hepimiz, yaptığımız faaliyetler üzerinde kontrol sahibi oldukça, doğal olarak bir sonraki zorluk seviyesine geçmek isteriz. Çünkü beynimiz de aynı unsurla gelişir.”
Aidiyet ve başarı duygusu yaratmalı…
Anlamlı ve amaçlı etkinliğin, bireyde aidiyet duygusu oluşturan, başarı duygusu sağlayan, geçmiş deneyimler ile mevcut becerilerin etkileşimini içeren etkinlikler olarak tanımlandığını belirten Özkan, anlamlı ve hedefe yönelik etkinliğin bireye özgü olduğunu ve boş zaman aktiviteleri veya üretkenlik aktiviteleri olabilir. Özkan, “Örneğin resim yapmak kişi için bir hobidir ve kişinin stresle baş etmesine yardımcı olabilir, oysa ressam olan biri için bu resim yapma etkinliği eğer rahatlama, stresle baş etme ve rahatlama sağlıyorsa anlamlı ve amaçlı bir aktivitedir. akış deneyimleri.”
Etkinlik nasıl olmalı?
Dr. Öğr. Üyesi Şüheda Özkan, aşağıdaki özelliklere sahip etkinliklerin bireyin gerginlikle baş etmesine yardımcı olabileceğini söyledi:
- Kişinin dikkatinin o anda tek bir noktaya yoğunlaştığı bir konsantrasyon durumuna sahip olmak
- Kişinin davranış ve farkındalığının birleştirilmesi
- Kişinin durum veya aktivite üzerinde kontrole sahip olduğu hissi
- Zaman duygusunun kaybı; Bir kişinin öznel zaman deneyimindeki değişiklik
- Etkinlik deneyimi özünde ödüllendiricidir
- Kişi aktivite sırasında anında geri bildirim alır.
- Huzur hissi, egonun kaybolması
- Başarılı olma potansiyeline sahip olduğunu hissetmek
Bizim için neyin yeterli olduğunu bulmak önemlidir.
Sağlık Bilimleri Fakültesi Ergoterapi Bölümünden Dr., insanın hayatı boyunca başına gelen pek çok olayın kontrolü dışında gelişebileceğini, bu durumların tamamının kişinin kendini iyi ya da kötü hissetmesi üzerinde etkisi olduğunu belirtti. Öğretim Üyesi Şüheda Özkan, sağlıklı bir yaşam sürebilmek için kendisi için güzel olanı bulmanın, keşfetmenin ve ona dahil olmanın önemine değindi.
Bilgi: Ayşegül Arıkan Erben / İstanbul Atlas Üniversitesi / 0555 367 30 04 / [e-posta korumalı]
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı